SlideShow

.

Billboard

0

7 Langkah Bijak Kurangkan Pengambilan Gula

Kurangkan Gula Lebih Sihat

Tahukah anda, dengan mengurangkan pengambilan gula, kita dapat membantu mengurangkan risiko diabetes, obesiti, serangan jantung, strok dan karies gigi. Ikuti 7 langkah bijak kurangkan pengambilan gula ini :
  1. Amalkan minum air kosong berbanding minuman manis seperti air berkabonat, air sirap dan kordial.
  2. Hadkan 1 sudu teh gula/susu pekat manis/krimer manis untuk setiap cawan minuman.
  3. Kurangkan penggunaan gula di dalam masakan.
  4. Elakkan makan snek dan minuman manis antara waktu hidangan utama & sebelum tidur.
  5. Utamakan makan buah.
  6. Baca senarai ramuan pada label. Elakkan produk makanan dan minuman di mana gula tersenarai di bahagian awal.
  7. Pilih makanan dan minuman yang dilabel "kurang gula" atau "bebas gula".

FAKTA :
1 sudu teh gula = 5 gram = 20 kilokalori
Pengambilan 10 sudu teh gula membekalkan 200 kkal tenaga. Untuk membakar 200 kkal tenaga, anda perlu :-
  • Berjoging selama 30 minit, ATAU
  • Bersenamrobik selama 45 minit, ATAU
  • Berbasikal selama 1 jam
Apa berlaku bila 10 sudu teh gula diambil sehari secara berterusan?



Mesej ini dibawakan dari :


** aku tumpang sampaikan je...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Recent Comments

Sampul Surat Hari Pertama || FDC

 
Web Analytics